Header Ads

TERKINI

Bienda Disahkan menghidap Penyakit Jantung


Serimah Salehuddin
www.bharian.com.my

Bekas penyanyi nasyid kena jalani rawatan segera elak penyakit dihidapi jadi kronik

MALANG memang tidak berbau. Begitulah yang berlaku terhadap bekas penyanyi kumpulan nasyid Solehah, Nor Razlinda Razli atau Bienda yang baru-baru ini disahkan menghidap sakit jantung berlubang dan memerlukan wang RM50,000 untuk menampung kos pembedahannya.

Penyanyi berusia 22 tahun itu hanya menyedari mengenai penyakit berkenaan seminggu yang lalu apabila kerap berasa sakit di bahagian kiri dadanya.

Ibunya yang juga penyanyi dangdut, Sheeda ketika dihubungi berkata, anaknya sering mengadu sakit dada tetapi mereka menyangka ia hanya sakit biasa. Mereka ke klinik berhampiran tetapi doktor menyatakan dia tidak menghadapi sebarang penyakit.

Bagaimanapun, baru-baru ini sekali lagi penyanyi itu diserang sakit dada dan mereka ke klinik yang sama. Bagaimanapun kali ini doktor mendapati degupan jantungnya pelik lalu mengarahkan Bienda merujuk kes berkenaan ke hospital.






“Sekarang Bienda berehat di rumah dan hanya bergantung kepada ubat. Pada 8 hari bulan nanti doktor akan memasukkan kamera kecil ke dalam mulutnya untuk membuat pemeriksaan lebih lanjut.

“Kos memasukkan kamera itu saja menelan RM1,000. Kos pembedahan pula dianggarkan sekitar RM25,000 dan selebihnya untuk rawatan susulannya. Pembedahan akan dilakukan segera bagi menutup lubang yang bersaiz 2.5 sentimeter,” katanya.

Kata Sheeda, menurut doktor penyakit itu mungkin sudah dihidapi penyanyi itu sejak kecil tetapi mereka sekeluarga tidak berjaya mengesannya. Doktor klinik yang merawat Bienda mengesyaki dia menghidap penyakit jantung setelah melihat kukunya yang bertukar kebiruan.

Ketika menantikan keputusan penyakit anaknya itu, kata Sheeda dia sangat berharap anak kesayangannya itu tidak menghidap penyakit kronik. Malangnya dia terpaksa juga menerima kenyataan yang amat pahit bagi mereka sekeluarga.

Apabila mengetahui penyakit itu, kata Sheeda, Bienda menangis semahu-mahunya dan sukar menerima kenyataan itu. Mereka sekeluarga terpaksa menenangkan perasaan anaknya.

Malah sejak mengetahui mengenai penyakitnya juga, Bienda tidak mahu berenggang dengan dirinya dan mereka kini tidur bersama. Menurut Sheeda lagi, berat badan Bienda dan dia juga berkurangan akibat terlalu bimbang.

“Sejak sakit, Bienda tidak boleh berpisah dengan saya. Kalau saya keluar bekerja, dia akan telefon banyak kali bertanya bila saya hendak pulang.

“Sejak sakit juga, kami sukar tidur malam. Kami akan menghabiskan masa berbual pelbagai perkara hingga lewat pagi. Dia pun sering fikirkan yang bukan-bukan tapi dia kuat semangat.

“Dia telefon juga kawan-kawan minta tolong carikan ‘show’ untuk dia sebab katanya dia mahu cari duit untuk bantu keluarga,” kata Sheeda sebak.

Bagi mengurangkan kemurungan anaknya itu, Sheeda akan membawa Bienda bertemu dengan pesakit kronik bagi meningkatkan motivasi dalam diri anaknya.

Menurut Sheeda, dia tidak mahu meminta-minta. Bagaimanapun, dia tidak mampu menyediakan wang sebanyak itu dengan pendapatan sebagai penyanyi yang tidak seberapa. Apatah lagi sejak akhir-akhir ini undangan menyanyi untuknya dan Bienda kurang.

Wang yang diperoleh hasil daripada nyanyian pula digunakan untuk menampung hidup mereka sekeluarga. Justeru, hanya yang terlintas di fikirannya adalah mendapatkan bantuan Persatuan Karyawan Malaysia.

“Saya ibu tunggal, undangan nyanyian pun tidak seberapa. Saya bukanlah hendak mengambil kesempatan mengharapkan bantuan. Cuma saya berharap ada pihak yang sudi menolong kerana kami diberitahu mengenai hal ini dalam waktu yang sangat suntuk. Ia menyukarkan saya untuk menyediakan wang sebanyak itu.

“Saya berterima kasih kepada pihak Karyawan yang akan membantu kami sekeluarga menyelesaikan masalah Bienda. Persatuan Pemuda Umno juga dengarnya ingin membantu,” katanya.

Sidang media mengenai bantuan ke atas Bienda akan diadakan pihak Karyawan pada 2 Januari ini.



Jika anda ingin mendapatkan gambar - gambar terbaru artis Malaysia, indonesia, berita artis dan gossip artis terkini, daftarkan diri anda secara percuma. klik subscribe

6 ulasan

Tanpa Nama berkata...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Tanpa Nama berkata...

ksiannyer pade bienda !!
get well soon ...

Tanpa Nama berkata...

CIAN BIENDA...HOPE CPT SEMBUH..

Tanpa Nama berkata...

hope cpt smbuh!1

Tanpa Nama berkata...

SAYANG KT BIENDA...DIE MMG BERSIH DR GOSIP...WLAU UMUR MUDA TP TABAH TUL N COOL JER.......SAYANG AWK BIENDA..

fartlover berkata...

Saya sayangkan & cintakan Bienda. Semoga Allah selamatkan Bienda. Semoga dia segera sembuh & sihat untuk menggembirakan hati semua peminatnya.