Header Ads

TERKINI

Datuk Siti buat rancangan masakan




sumber: www.mstar.com
PARA peminat Datuk Siti Nurhaliza sudah terbiasa melihat tangannya memegang mikrofon untuk mengalunkan lagu merdu.
Pernah tak melihat penyanyi kesayangan ramai ini 'bermain' dengan periuk belanga sambil tangannya tangkas memasak pula?


Tak ada lirik lagu yang perlu Siti hafal. Kali ini penyanyi manis ini memberi tips memasak dan resipi masakan.
Lihatlah bagaimana seorang diva berjaya mentransformasikan diridaripada seorang penyanyi kepada chef dalam program masakan, 'CitarasaBersama Datuk Siti Nurhaliza".
Program masakan terbitan Global Station Sdn Bhd sebanyak 15 episoditu bakal menemui penonton sepanjang Ramadan ini iaitu bermula 21 Ogosini setiap Rabu, Khamis dan Jumaat pada jam 11 pagi di saluran TV1.
Berkesempatan melihat set penggambaran program masakan tersebut dikediaman agamnya di Bukit Antarabangsa, terbit rasa kagum terhadapisteri usahawan Datuk Khalid Mohd.
Rupa-rupanya, Siti adalah diva baik di pentas mahupun di dapur!Lebih luar biasa, Siti tidak kekok langsung dan kerja memasak inidikuasainya seperti seorang yang sudah mahir ke dapur .
"Sekarang tinggal letakkan sotong dan udang. Kalau masak sotong terlalu lama, ia akan menjadi "menyah" tak sedaplah.

"Dalam dua hingga tiga minit, siaplah masakan 'Tom Yam campurPancawarna'. Sebelum dihidangkan, buat 'solekan (garnishing)' terlebihdahulu," pesan Siti sambil sebelah tangannya menggaul sup Tom Yamsementara sebelah tangan lagi meletakkan hiasan pada pinggan.
Aroma lazat yang mengisi ruang udara menusuk hidung sehinggaberkeroncong perut kru dan sesiapa sahaja di dapur ketika itu yangteringin sekali mencuba masakan Siti.
Buah tangan Siti yang lain termasuklah 'Sup Cendawan PurnamaMerindu', 'Ikan Bawal Cili Padi Kau Kekasihku', 'Ayam Tiram SeraiBadarsila' dan 'Ikan Patin Tempoyak Ku Mahu'.
Ketika penggambaran masakan itu dilakukan, Siti berpakaian kurungberona biru, hijau dan kuning dengan bertudung longlai menutupi rambuthitam bersanggul kemas rapi.
Tidak keterlaluan dikatakan Siti adalah chef yang paling cantik didapur. Bukan itu sahaja. Dia pandai berinteraksi dengan penonton.
Seperti kata Chef Zam yang memantau masakan Siti, "Siti menjadikandapur umpama satu pentas persembahannya. Dia menghidangkan lagunyadalam bentuk masakan."
Mana tidaknya, nama 'Pancawarna' yang digunakan bersama Tom Yam itu sebenarnya adalah nama salah satu album Siti.
Menjadikan program masakannya lebih personal, Siti menyelitkan kisah hidupnya dalam membentangkan resipi masakannya.
Misalnya, semasa memperkenalkan hidangan pencuci mulut 'pulut durianseribu kemanisan', Siti mengisahkan suami tercintanya mampu memakansebiji durian seorang diri.
"Keluarga saya suka sangat makan durian. Semasa makan durian, sayaakan terkenang nostalgia masa kecil. Masa itu, rumah saya berdekatandengan kebun durian.
Siti tidak kekok 'bermain' dengan alat-alat dapur kerana dia telah memasak sejak kecil lagi.
"Apabila berpindah ke Kuala Lumpur, saya dah jarang makan durian sehinggalah berkahwin dengan Datuk Khalid.
"Bagaimanapun, saya perlu menghadkan pemakanan durian untuk menjagasuara," katanya secara spontan semasa mengimbau nostalgia lampau.
Perkongsian kisah hidup serta tip masakan menjadikan Siti 'diva' di pentas mahupun di dapur!



Jika anda ingin mendapatkan gambar - gambar terbaru artis Malaysia, indonesia, berita artis dan gossip artis terkini, daftarkan diri anda secara percuma. klik subscribe

1 ulasan

shila berkata...

salam teman semua...
minta tolong klik link dibawah....
dari klik tersebut dapat jugak saya 10 sen...
http://jutawanklik.com?a_aid=9420077a
tolong yer... terima kasih